HIKAYAT MARYAM BINTI IMRAN AL MUQADDAS - Siri 1

BIODATA RINGKAS
Maryam binti Imran dilahirkan di Nazareth tahun 20 Sebelum Masehi. Beliau merupakan anak kepada sepasang suami isteri Hannah dan Imran. Bapanya Imran meninggal dunia ketika beliau belum lagi lahir. Beliau meninggal dunia pada tahun 100-120 Selepas Masehi.

SEJARAH KELAHIRAN MARYAM
Hannah merupakan seorang perempuan yang belum dikurniakan seorang anak walaupun telah lama berkahwin dengan suaminya dan usianya semakin tua. Suatu hari dia berdoa kepada Allah Azzwajal bahawa dia akan bernazar sekiranya dia dikurniakan seorang anak, dia akan menghantar anaknya ke Baitul Maqdis di Jerusalem untuk menjadi seorang rahib Yahudi di sana serta mengabdikan diri sepenuhnya kepadaNya.

Kawasan di sekitar Nazareth
Namun, dengan izin Allah Azzwajal, Hannah mengandung dan memperanakkan seorang bayi perempuan. Kegembiraan hati Hannah kepada Allah Azzwajal bukan kepalang lagi. Namun nazar yang pernah dijanjikan dahulu tidak dilupakan olehnya.

ERTI NAMA MARYAM
Dia berdoa dan di dalam doanya dia berkata, bahawa dia akan menghantar anaknya ke Jerusalem sebagaimana nazarnya. Dia memberi nama anak perempuan itu dengan nama Maryam. Nama Maryam diambil daripada perkataan Ibrani dan Suryani iaitu Miriam. Bahasa Suryani dan Ibrani menjadi bahasa pertuturan utama bani Israel yang tinggal di Nazareth dan Jerusalem. Maryam bermaksud "Orang yang menyembah". Dapatkah Hannah menunaikan nazarnya?