BANI ISRAEL UMAT YANG DIBERKATI - Siri 1











AMARAN: SILA IKUTI ARTIKEL INI SEHINGGA KE SIRI AKHIR.

ERTI BANI ISRAEL
Israel adalah gelaran besar dan mulia yang diberikan oleh Allah Azzwajall kepada Nabi Ya'aqub a.s [Ya'akov ha Navi] kerana kasih sayang Allah Azzwajall kepada baginda sehingga diberikan gelaran manja ini olehNya. 

Gelaran Israel ini diberikan oleh Allah Azzwajall kepada baginda kerana baginda suka berjalan pada waktu malam sehingga ketika baginda hendak berhijrah juga, baginda akan melakukannya pada waktu malam dan tatkala waktu pagi, baginda akan berehat.

"Isra" diambil daripada bahasa Ibrani iaitu ISRA [ישרה] yang bermaksud "lurus, jujur dan amanah" diambil daripada kata dasar Yashar atau Yashra namun ada juga yang mentafsirkannya sebagai "Perjalanan Malam". "El" [אל] pula bermaksud Tuhan di dalam bahasa Ibrani dan apabila dicantumkan kedua-dunya menjadi sebuah kalimah, ISRAEL.


Hasil cantuman kedua-dua kalimah ini maka wujudlah sebuah perkataan yang membawa pelbagai maksud dari segi istilah antaranya, "Hamba Tuhan Yang Amanah", "Hamba Tuhan Yang Lurus", "Hamba Tuhan Yang suka berjalan pada waktu malam", "Hamba Tuhan Yang Mulia" dan pelbagai lagi. Namun istilah yang sering diberikan kepada Nabi Ya'aqub a.s adalah "Hamba Tuhan yang amanah" dan "Hamba Tuhan yang mulia".


[....bersambung]


No comments:

Post a Comment