PENURUNAN AYAT KURSI

PENGENALAN AYAT KURSI
Ayat Kursi terletak pada ayat ke 255 di dalam surah al-Baqarah merupakan sebuah wahyu yang agung berbanding dengan wahyu-wahyu yang lain. Keagungannya dapat dilihat pada namanya sendiri dan cara penurunan ayat ini. Ayat ini dinamakan Kuris kerana menceritakan tentang kebesaran Allah Azzwajall yang tiada tandingannya sedang nama Kursi itu pula diambil sempena kalimah Kursi yang terdapat pada ayat tersebut yang bermaksud:- "Kursi Allah meliputi langit dan bumi". Ayat Kursi diturunkan selepas hijrah Rasulullah s.a.w di Madinah pada waktu malam.

Sekadar Hiasan


SEJARAH PENURUNAN WAHYU PALING AGUNG
Diriwayatkan bahawa ketika Allah Azzwajall hendak menurunkan ayat Kursi, Allah Azzwajall telah memerintahkan Jibril untuk membawanya turun ke bumi, bersama-sama dengannya adalah 70,000 malaikat yang turut menyertai penurunan ayat Kursi ini dan menyambutnya di langit dunia dengan penuh penghormatan.

Ketika penurunan wahyu ini, bumi menjadi gempar dan berlakunya gempa bumi di seluruh dunia. Segala berhala sembahan orang kafir bergoncang. Gempa bumi ini menyebabkan manusia dan para raja di seluruh dunia menjadi gentar serta mahkota yang dipakai para raja tertanggal dan jatuh ke bumi. Syaitan-syaitan menjadi gempar dan lari bertempiaran serta berkumpul menemui Iblis Laknatullah yang turut ketakutan. Si Iblis kemudiannya memerintahkan beberapa syaitan untuk menyelidik punca gempa tersebut.

Lalu syaitan-syaitan tersebut pergi mencari punca sehingga berhenti di tempat turunnya ayat Kursi yang dihadiri oleh 70,000 malaikat dan Jibril. Maka bertambah gerunlah hati mereka melihat keagungan ayat kursi ini lantas bersegera meninggalkan tempat tersebut dan pergi menghadap Iblis Laknatullah. Setelah memberitahu Iblis, maka Iblis menjadi gusar kerana telah turun sebuah pendinding yang sangat kuat dan tidak mungkin dapat ditembusi olehnya mahupun tentera-tentaranya jika manusia beramal dengannya.

Setelah ayat Kursi selesai diturunkan kepada Rasulullah s.a.w, maka Rasulullah s.a.w bersegera memerintahkan Zaid bin Tsabit agar mencatatkan ayat Kursi dan disebarkan kepada seluruh manusia untuk beramal dengannya.

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Ayat Kursi itu adalah penghulu ayat-ayat al-Quran dan sesiapa yang mengamalkannya akan terpeliharalah dia daripada bala bencana dan daripada gangguan syaitan serta mendapat pahala yang besar"
[Riwayat Muslim dan Bukhari]

Wallahu'alam

AKAN DATANG!! >>Menjawab persoalan mengapa masih diganggu syaitan walaupun telah membaca ayat Kursi??

1 comment: