PENDETA BAHISHA TENGGELAM DALAM AMALANNYA - Siri Akhir

BAHISHA TERPERDAYA
Terperdaya dengan hasutan Iblis, maka Bahisha berkata “Apakah dosa yang perlu aku lakukan agar aku menjadi sepertimu”

Hasut Iblis “Jika demikian, maka tuan lakukanlah zina, kemudian tuan bertaubat”

Jawabnya “Zina adalah berat bagiku, oleh  itu aku tidak mampu melakukannya”

“Jika demikian tuan minumlah arak!” tambah Iblis lagi sambil di dalam hatinya berkata “Binasalah engkau Bahisha!”


ARAK IBU SEGALA KEJAHATAN
Lalu pendeta Bahisha bersetuju “Ya! Minum arak, kesalahan yang mampu aku lakukan!”
Lalu Bahisha meneguk arak dan dia menjadi mabuk. Setelah dia mabuk, maka dia hilang pertimbangan, lalu dia menzina seorang wanita.

Berita penzinaan sampai ke pengetahuan suami wanita tersebut, lalu suami wanita itu pergi menemui Bahisha  yang sedang mabuk. Lalu mereka bertengkar dan Bahisha membunuh suami wanita yang dizinanya.

Akhirnya kedua-dua kesalahan ini sampai ke pengetauan raja. Namun sukar dipercayai oleh raja dan rakyat kerana pendeta Bahisha terkenal dengan amalannya. Akhirnya siasatan dilakukan dan pendeta Bahisha didapati bersalah. Maka dia ditangkap dan dijatuhkan hukuman salib sampai mati.

Ketika hukuman dijalankan, maka Iblis pun datang kepada Bahisha sambil tersenyum dan berkata “Wahai Bahisha akulah Iblis laknatullah dan engkau telah berjaya aku sesatkan”

Bahisha menjawab “Celaka engkau Iblis, aku tumpas di tanganmu”

Di dalam Bahisha menghadapi perit hukuman mati itu, Iblis berkata “Pada hari ini tidak ada yang dapat menyelamatkanmu melainkan aku, maka aku akan selamatkan dirimu, dengan syarat engkau hendaklah mengaku bahawa aku adalah tuhanmu”

Gambar hiasan
Sekali lagi Bahisha diperdaya dan dia mengakui Iblis sebagai tuhannya. Setelah dia membuat pengakuan itu, maka sebatang panah hinggap ke dadanya dan matilah Bahisha sebagai seorang yang kafir. Amalannya selama ini sia-sia dan tumpaslah dia kerana tidak mempunyai ilmu pengetahuan.

-TAMAT-


ke >> PENDETA BAHISHA TENGGELAM DALAM AMALANNYA - Siri 1