TUJUH PETALA LANGIT MENURUT PERSPEKTIF ISLAM - Siri 1

Assalamualaikum, post pada kali ini saya ingin berkongsi ilmu pengetahuan tentang rupa sebenar lapisan atau petala langit menurut perspektif atau pandangan Islam. Ketika saya difahamkan tentang gambaran tujuh petala langit oleh ustaz saya, saya berumur 13 tahun dan ketika itu saya berada di madrasah di peringkat 3 [Darjah 3]. 

Masih jelas di dalam pandangan saya lukisan yang dilakar oleh ustaz saya di atas whiteboard rupa dan bentuk tujuh petala langit menurut pandangan ulamak. Saya juga terpegun dengan rupa sebenar tujuh petala langit tersebut kerana selama ini saya mempercayai bahawa bumi mempunyai tujuh lapis langit yang diberikan nama-nama mereka tersendiri oleh ahli-ahli sains ter"evolusi".

Kredit: Ustaz Muhammad Sufian bin Haris [Maaf, saya kurang ingat nama penuh beliau, namun beliau lebih dikenali sebagai Ustaz Sufian. Semoga Allah Azzwajall memberkati beliau. Amin]


TEORI SAINS MODEN JUGA TERPAKAI
Sebagai umat Islam yang berlandaskan aqli dan naqli, saya tidak menolak teori sains moden terhadap gambaran tujuh petala langit yang digambarkan oleh ahli-ahli sains yang ber"evolusi". Dalam erti kata lain, teori mereka bukanlah merujuk kepada gambaran sebenar tujuh petala langit, sebaliknya tahap-tahap ketinggian lapisan yang hanya melindungi sebuah bumi. Namun saya lebih suka jika pandangan ahli-ahli sains ber"evolusi" ini disandarkan pada sebuah dalil dari al-Quran:

".....dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Dia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah dia sedang mendaki naik ke langit [dengan bersusah-payah]...."
[al-An'am 6:125]

Saya sandarkan teori ahli-ahli sains yang ber"evolusi" ini adalah berdasarkan keputusan kajian mereka yang mengatakan "Semakin tinggi mendaki, semakin susah bernafas". Lalu mereka mengeluarkan gambaran lapisan-lapisan langit dan pada tahap-tahap tertentu akan berlakunya kehilangan oksigen dan perubahan suhu serta tekanan. Teori mereka ini adalah lebih tepat dengan firman Allah Azzwajall ini pada pandangan saya.


NAMA TUJUH PETALA LANGIT MENURUT SAINS MODEN
Menurut sains moden, langit di bumi dibahagikan kepada 7 lapisan iaitu:



1) Troposfera
2) Stratosfera
3) Ozonsfera
4) Mezosfera
5) Termosfera
6) Lonosfera
7) Egzosfera

Masing-masing mempunyai tahap tekanan, suhu dan kandungan oksigen yang berbeza-beza mengikut lapisan-lapisan yang dinamakan oleh mereka. Lapisan Troposfera merupakan lapisan paling bawah dan dekat dengan bumi manakala lapisan Egzosfera adalah lapisan paling tinggi dan jauh.

Lapisan-lapisan inilah yang disebutkan di dalam al-Quran sekiranya dilalui oleh manusia, maka mereka akan merasakan kesusahan bernafas.

[bersambung....]

3 comments:

  1. As salamu alaikum tuan admin. Apa kata 7 petala langit & bumi itu sebenarnya Parallel Universe?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ini sebenarnya.. multi universe.. 7 alam yg bersebelah2.. 7 langit dan 7 bumi bersebelahan..

      Delete
  2. Itu 7 atmospehere bukan 7 langit. Kalau itu 7 langit bagaimana dg ayat Quran yg mafhumnya mengatakan Allah hiasi langit terdekat dg bintang2?!!!!

    ReplyDelete